Instalații GPL / Metan BRC

Vă mulțumim pentru încrederea acordată prin alegerea sistemului de alimentare cu GPL secvențial BRC și vă asigurăm că vă vom oferi tot sprijinul necesar pentru rezolvarea rapidă a oricărei probleme apărute, pe toată durata utilizării produsului.
Vă rugăm să citiți cu atenție acest manual înainte de a conduce vehiculul alimentat cu gaz. Acesta conține toate informațiile necesare referitoare la instalația de GPL montată pe vehiculul dumneavoastră, precum și recomandări importante pe care vă rugăm să le respectați.
Suntem siguri că instalația de GPL BRC va satisface așteptările dumneavoastră și că veți avea parte de o experiență de condus plăcută timp de mulți ani, protejând totodată mediul înconjurător.
Instalația a fost proiectată și realizată special pentru acest tip de autovehicul, folosind cea mai avansată tehnologie existentă în domeniu, pentru a satisface cele mai înalte standarde de calitate, confort și siguranță în exploatare. Aceasta respectă toate normele producătorilor de automobile, păstrând nealterată funcționarea tuturor sistemelor cu care este echipat autovehiculul dumneavoastră (ESP, ASR, ABS etc.).
Cu o experiență de aproape 45 de ani în fabricarea instalațiilor de GPL pentru industria auto, compania MTM SRL, situată în Cherasco (nordul Italiei) și proprietara mărcii „BRC Gas Equipment”, este acum unul dintre liderii globali ai acestui sector. Gama de componente necesare pentru conversia oricărui tip de autovehicul include rezervoare, reductoare, supape, mixere de GPL, injectoare, module de comandă și componente electrice specifice. Toate respectă riguroasele norme europene și directivele naționale în vigoare (67-01, R110, DGM, RNTR 6 etc.), precum și reglementările EEC privind emisiile (Euro 2, 3, 4 și Euro 5) și standardele EMC.
Fiecare produs este rezultatul multor ani de cercetare, experimentare și dezvoltare, în special sistemele cu injecție secvențială cunoscute sub numele de „Sequent”. Departamentele de producție sunt caracterizate printr-un înalt nivel de automatizare, folosind echipamente controlate de computere și roboți industriali. Nivelul de calitate este susținut de certificarea UNI EN 9001, garantând compatibilitatea totală cu standardele de înaltă calitate.
Relațiile de colaborare bine stabilite cu producătorii de autovehicule europeni și non-europeni sunt dovezi clare ale calității produselor. BRC Gas Equipment face parte dintr-o importantă asociație internațională, jucând un rol vital în cercetarea și dezvoltarea de noi soluții legate de utilizarea și standardizarea tehnologiilor bazate pe gaz.

Rezervorul

Rezervorul este cea mai grea și cea mai mare componentă și este instalat în spatele vehiculului, fiind fixat în siguranță de structura acestuia. Există două tipuri de rezervoare GPL: cilindrice, montate în spațiul destinat bagajelor, și toroidale (în formă de inel), amplasate în compartimentul roții de rezervă. În toate cazurile, acestea sunt confecționate din oțel tratat termic și testate la o presiune de 30 de bari. Această presiune este mult peste limita normală de operare, care se situează între 2 și 15 bari. Fiecare rezervor este supus unui test sistematic, garantând astfel respectarea normelor impuse de Ministerul Transporturilor. Legislația permite umplerea rezervorului până la maximum 80% din capacitate, pentru a asigura operarea în siguranță. Este indicat să nu parcați vehiculul vara în expunere directă la razele soarelui atunci când rezervorul este plin. Temperatura normală de funcționare a rezervorului este cuprinsă între -20°C și +50°C.

Priza de alimentare

Priza de alimentare este amplasată, de obicei, în spatele mașinii, fixată fie în caroserie, fie în compartimentul bușonului de benzină. Aceasta are încorporată o supapă de sens care împiedică ieșirea gazului. Operațiunea de alimentare se efectuează prin simpla deșurubare a capacului prizei și conectarea pistolului de alimentare, uneori fiind necesară utilizarea unui adaptor special.

Electrovalva GPL

Acesta este un dispozitiv care izolează gazul din conducta de alimentare ce vine de la rezervor spre motor. Conține un filtru de impurități, care trebuie înlocuit periodic. Dispozitivul îndeplinește o funcție importantă de siguranță, izolând gazul în caz de accident, chiar dacă motorul este pornit.

Filtru în stare gazoasă

Acesta are rolul important de a filtra impuritățile din gaz și de a împiedica pătrunderea acestora în injectoare. Este situat imediat după reductor și trebuie înlocuit la intervalele de timp specificate.

ECU (Unitate electronică de comandă)

Este creierul instalației și are rolul de a îndeplini diferite sarcini, în funcție de tipul instalației: de la simpla comutare gaz-benzină, până la controlarea sofisticată a amestecului, de la diagnoză până la calculul și controlul emisiei de noxe. Toate unitățile ECU au funcția „Safety-Car”care în caz de oprire accidentală a motorului, chiar și cu contactul pus, închide electovalva pentru a preveni orice scurgere de gaz.

Multivalva

Multivalva, amplasată pe rezervor, controlează mai multe funcții: limitarea încărcării rezervorului la 80%, măsurarea nivelului de gaz, indicatorul de rezervă de gaz, supapa de siguranță, supapa de debit în exces, supapa anti-incendiu, supapa de supra-presiune și robinetul manual.

Reductorul

Acesta este un dispozitiv important, amplasat în compartimentul motorului, care permite alimentarea cu gaz la o presiune adecvată, prin schimbul de căldură cu lichidul de răcire al motorului.

Rampa de injectoare

Rampa — este componenta pe care sunt montate injectoarele de gaz și care asigură distribuirea uniformă a carburantului gazos către toate injectoarele.
Injectoarele — sunt dispozitive electromecanice care controlează alimentarea cu gaz și distribuția acestuia către galeria de admisie, funcționând pe baza calculelor și hărților ECU, utilizând semnalele de la anumiți senzori specifici ai autovehiculului. Durata medie de utilizare a injectoarelor este de 500.000.000 de cicluri.

Comutatorul

Acesta este un buton care permite selectarea celor două moduri de funcționare, utilizat pentru comutarea între gaz și benzină. Pentru detalii despre funcționare și operare, consultați paragraful „Pornirea și comutarea”.

Instrucțiuni de folosire

Alimentarea cu GPL:
Se recomandă să urmați instrucțiunile și să luați toate măsurile de precauție afișate în stațiile de alimentare cu GPL.
În timpul operațiunii de alimentare este necesar să respectați câteva proceduri simple de siguranță:
  • opriți motorul;
  • închideți toate luminile mașinii, echipamentele radio și telefoanele mobile;
  • urmați instrucțiunile de alimentare afișate la pompă.
Este normal să apară o mică descărcare de gaz atunci când pistolul de alimentare se deconectează de la priză. Toate operațiunile ulterioare vor fi efectuate de către personalul autorizat al stației de alimentare. Vă reamintim că în aceste locații fumatul este interzis.
Pornirea și comutarea pentru vehicule cu instalație „Sequent”
Butonul de comutare are două poziții, permițând funcționarea automată pe gaz și funcționarea pe benzină.
A. Funcționarea pe benzină
Cu butonul comutat pe benzină, se aprinde ledul roșu (situat în partea de sus a comutatorului), iar vehiculul funcționează pe benzină. În această fază, alimentarea cu gaz este oprită, iar vehiculul va funcționa ca și când nu ar avea instalația de gaz.
B. Funcționarea pe gaz
Cu butonul comutat pe gaz, vehiculul pornește pe benzină (ledul se aprinde roșu), apoi trece automat pe gaz (ledul se aprinde verde) când este atinsă o anumită temperatură a motorului. Dacă, în timpul pornirii vehiculului, temperatura apei este sub valoarea programată, comutarea pe gaz va fi amânată. Se recomandă folosirea acestui mod pentru a permite funcționarea corectă a instalației.
C. Comutarea automată gaz-benzină
Sistemul „Sequent” realizat de BRC poate detecta când motorul rămâne fără gaz sau când presiunea de alimentare a gazului este scăzută. În această situație, când butonul este în poziția „gaz,” șoferul este avertizat sonor că sistemul va trece automat de pe gaz pe benzină. Sistemul poate reveni pe gaz dacă presiunea de alimentare crește. Dacă presiunea gazului nu este suficientă pentru a alimenta motorul, avertizarea sonoră devine repetitivă și poate fi oprită doar comutând butonul în poziția „benzină.” În acest caz, este necesar să realimentați cu gaz.
Indicatorul de nivel al gazului
Butonul de comutare are un indicator de nivel format dintr-un rând de leduri. Acesta este prevăzut cu 4 leduri verzi care indică cantitatea de gaz din rezervor:
  • 4 leduri aprinse – rezervor plin;
  • 3 leduri aprinse – 75% nivel de umplere;
  • 2 leduri aprinse – 50% nivel de umplere;
  • 1 led aprins – 25% nivel de umplere.
Primul led verde din partea stângă, aprins intermitent, indică faptul că rezervorul este pe rezervă. Este recomandat să folosiți kilometrajul secundar al contorului de parcurs al mașinii pentru a monitoriza distanța parcursă cu cantitatea de gaz disponibilă.
Avertisment: Nu lăsați niciodată rezervorul de benzină să se golească. Este necesar să păstrați întotdeauna un nivel de benzină între un sfert și jumătate din capacitatea rezervorului și să înlocuiți periodic benzina.
Atenție: Vehicule cu computer de bord
Pentru anumite autovehicule, în timpul funcționării cu GPL, nu trebuie luate în considerare indicațiile de autonomie și consum furnizate de computerul de bord și de indicatorul de nivel al benzinei. Nivelul real de benzină este vizibil doar la pornirea motorului. După comutarea pe gaz, poate apărea o scădere aparentă a nivelului de benzină, proporțională cu kilometrii parcurși. După oprirea motorului și după aproximativ 3 minute, la repornire, veți putea vizualiza din nou nivelul real de benzină (ex.: Peugeot, Citroen, Renault etc.).